El enfoque gestáltico de Perls. L’enfoc gestàltic de Perls.

 

Perls presenta una teoría de la estructura y desarrollo de la personalidad a partir de la cual puede derivarse el proceso terapéutico gestáltico, así como una serie de breves sesiones terapéuticas ejemplificadoras de cómo aplicar el modelo terapéutico que propone.

Perls define el libro como “una exploración de un enfoque un tanto nuevo en el tema total del comportamiento humano, tanto en su actualidad como en su potencialidad. Pero antes de esto realiza una afirmación que él califica de avasalladora: “El hombre vive en un estado de vitalidad mediocre… Pareciera que ha perdido toda espontaneidad, toda su capacidad de sentir y expresar en forma directa y creativa. Es muy hábil para hablar de sus males pero muy malo para encararlos. Ha reducido la vida a una serie de ejercicios verbales e intelectuales: se ahoga en un mar de palabras…”. Al mismo tiempo, el hombre moderno occidental está más inclinado y concentrado en el hacer, conseguir y tener que en el ser; “habeo” antes que “sum”, “tengo” antes que “soy”. “Soy reconocido por lo que tengo y soy capaz de conseguir, antes que por lo que soy por mi mismo”. Este es el mensaje subyacente que el niño va recibiendo del ambiente y que luego plasma en su vida de adulto. Y esta manera de percibir la existencia genera neurosis y un desánimo o angustia vital que como dice Perls hace que el joven, al llegar a la madurez, “abdique de la vida misma”…

El primer capítulo trata sobre los fundamentos sobre los que se asienta la filosofía subyacente a la Terapia Gestalt. Fritz Perls toma prestados conceptos y técnicas de diversa índole y con todo ello confecciona un enfoque novedoso en el tratamiento terapéutico de la época. Perls divide el capítulo en cuatro apartados que corresponden a cuatro premisas o fundamentos significativos. La primera premisa básica: “Es la organización de hechos, percepciones y fenómenos, y no los elementos individuales de los cuales se componen, lo que los define y les da un significado específico y particular”. Perls incorpora la teoría de la forma de la Psicología de la Gestalt, que se desarrolla a principios del siglo XX. La premisa básica de la Psicología de la Gestalt es que la naturaleza humana se organiza 3 formas o totalidades y es vivenciada por el individuo en estos términos, y puede ser comprendida únicamente en función de las formas o totalidades de las cuales se compone. La segunda premisa básica: “Toda la vida y todo el comportamiento son gobernados por el proceso homeostático, proceso mediante el cual el organismo mantiene su equilibrio y, por lo tanto, su salud en medio de condiciones que varían.” Y continua Perls diciendo que podemos llamar al proceso homeostático el proceso de la autorregulación mediante el cual el organismo interactúa con el ambiente. Y al igual que este proceso de autorregulación organísmica se lleva a cabo con las necesidades fisiológicas, también se realiza para cubrir necesidades de índole psicológica.

Al proceso de satisfacción de una necesidad se le llama en Terapia Gestalt, satisfacción de una gestalt o gestalten. Para la Terapia Gestalt, una neurosis se origina cuando una gestalten queda sin completar en el proceso de interacción organismo-ambiente; para pasar sanamente a otro asunto, el individuo debe satisfacer su necesidad plenamente, no puede dejar una gestalt inconclusa. La doctrina holística Tercera premisa básica: “El hombre es un organismo unificado.” La Terapia Gestalt considera el cuerpo-mente como un todo unificado. Para Perls, los pensamientos y las acciones están hechas del mismo material, la movilización energética, y lo que los diferencian es la intensidad o gasto energético necesarios para esta movilización. Esta concepción le permite introducir en la psicología el concepto de campo unificado (concepto holístico), que proporciona a la psicoterapia una herramienta valiosa para tratar con el ser humano en su totalidad (sin separar cuerpo y mente, soma y pneuma).

En la Cuarta premisa básica Perls manifiesta: “El individuo es, en todo momento, parte de algún campo ambiental. Su comportamiento es función del campo total que lo incluye tanto a él como a su ambiente.” Y organismo y ambiente están en una relación de reciprocidad, de opuestos dialécticos. El organismo debe encontrar todo aquello que requiere para satisfacer sus necesidades en el ambiente. Y para ello utiliza su sistema sensorial, con el que logra orientarse, y su sistema motor , con el que consigue acciones de manipulación.

Perls dice que una de las características del neurótico es que ni puede establecer un buen contacto ni puede organizar su retiro. Así pues, Perls concluye que este fluir dialéctico de “contactar con” y “retirarse del” ambiente son las funciones más importantes de la personalidad integral. El contactar el ambiente constituye la formación de una gestalt y el retirarse posibilita el cerrarla completamente. Para Perls: “…el ritmo de contacto-retiro del neurótico está descompuesto. No puede decidir cuando participar y cuando retirarse, porque todos los asuntos inconclusos de su vida, todas las interrupciones de los procesos en transcurso, han perturbado su sentido de la orientación, y ya no puede distinguir entre aquellos objetos o personas en el ambiente que tienen una catexis positiva de aquellos que tienen una catexis negativa.” Por tanto, el ser humano vive inmerso en un continuo ciclo de contacto-retirada para satisfacer la emergencia de sus necesidades. Y la Terapia Gestalt utiliza estas nociones a la hora de enfocar el tratamiento terapéutico.

En definitiva, todos estos fundamentos citados, junto con otras técnicas como el psicodrama (tomado de Leví Moreno), el análisis de los sueños (tomado de Otto Rank), la amplificación, las influencias de W. Reich, que habló de las armaduras corporales, etcétera, forman un corpus original que supuso un giro copernicano en el acercamiento a la evaluación y tratamiento de los pacientes con respecto al Psicoanálisis, imperante hasta entonces.

Fritz Perls describe cuatro mecanismos neuróticos básicos, reconocidos por la psicología en general, aunque algunos de sus seguidores ampliaron esta lista con otros mecanismos como la deflexión, la proflexión, el egotismo etc. El enfoque gestáltico considera al individuo como una función del campo organismoambiente. Y en este marco siempre cambiante de interacción entre la persona y el ambiente, define a una persona bien integrada como aquella que, a la hora de satisfacer sus necesidades, reconoce unos límites bien definidos entre ella y el ambiente social; de modo que no es absorbida por la sociedad cuando establece acciones de contacto y tampoco se retira completamente de ella cuando no tiene necesidades que cubrir.

Está claro, y expresado desde muy antiguo, que el ser humano es un ser social, y es en sociedad donde puede conseguir expresiones elevadas de su ser… Para Perls, la neurosis surge “cuando el individuo se hace incapaz de alterar sus técnicas de manipulación y de interacción. Cuando el individuo está congelado en su modo caduco de actuar…”

Introyección “Es el mecanismo neurótico mediante el cual incorporamos dentro de nosotros mismos patrones, actitudes, modos de actuar y pensar que no son verdaderamente nuestros.” Y “el peligro de la introyección es doble. En primer lugar, el hombre que introyecta nunca tiene la oportunidad de desarrollar su propia personalidad porque está tan ocupado asegurando los cuerpos extraños alojados dentro de su sistema… Y, en segundo lugar, la introyección contribuye a la desintegración de la personalidad. Si uno se traga entero dos conceptos incompatibles podrá encontrarse a si mismo hecho pedazos en el proceso de tratar de reconciliarlos.” Proyección “La proyección es la tendencia de hacer responsable al ambiente de lo que se origina en el si mismo (self)… La paranoia, caracterizada por el desarrollo de un sistema altamente organizado de ilusiones, es el caso extremo de la proyección.”

La Confluencia ocurre “cuando el individuo no siente límite alguno entre el mismo y el ambiente que le rodea, cuando siente que es uno con él… No se da cuenta del límite entre si mismo y los demás, no puede hacer un buen contacto con ellos. Tampoco puede retirarse de ellos. De verdad, ni siquiera puede contactarse consigo mismo.” Respecto a la Retroflexión dice Perls: “Literalmente significa volverse atrás intensamente en contra. El retroflector sabe como trazar una línea demarcatoria entre él y el ambiente y dibuja una línea clara y nítida por la mitad, pero la traza por el medio de si mismo”.

Perls infiere que todos estos mecanismos muestran confusión en la identificación y provocan desintegración en la personalidad. Por eso, para él, la terapia la centra en rectificar las falsas o confusas identificaciones que llevan al individuo a estados de frustración o a conductas destructivas y/o autodestructivas. Perls encuentra fundamental el conseguir en el neurótico, con la terapia, restablecer la capacidad de discriminar correctamente, para que llegue a encontrar un balance y unos límites adecuados entre él mismo y el ambiente.

Dice Perls que el neurótico, cuando acude al terapeuta, “trae consigo sus medios de manipulación, sus modos de movilizar y usar el ambiente para que haga el trabajo que le corresponde a él. El problema del neurótico no es que no pueda manipular, sino que sus manipulaciones generalmente las vivencia como asistencia”. El conocimiento de esta visión del neurótico le permite al terapeuta ubicarse en una posición inmejorable para poder realizar su trabajo. Le hace claramente consciente de las posibles técnicas manipulatorias del paciente y de su búsqueda de apoyo externo para alimentar y forjar su autoconcepto.

La terapia gestáltica se contrapone a la terapia tradicional psicoanalítica orientada al pasado. Mientras ésta busca en los eventos del pasado los por qué, las causas que provocaron las perturbaciones neuróticas, el enfoque gestáltico busca procesos de auto-interrupción en el presente, gestalts inconclusas subyacentes en las perturbaciones neuróticas. No se trataría, entonces, tanto de detectar y comprender los orígenes de las neurosis como de corregir en el presente los procesos auto-interrumpidos, para que el pacienta pueda completar sus ciclos de contacto para satisfacer sus necesidades emergentes.

Dice Perls: “La terapia gestáltica es una terapia del aquí y ahora, en la que le pedimos al paciente que dirija toda su atención de lo que está haciendo en el presente, durante el curso de la sesión, aquí y ahora. La terapia gestáltica antes que una terapia verbal o interpretativa es una terapia vivencial. Con el darse cuenta aquí y ahora, la Terapia Gestalt trata que los pacientes sean capaces de apercibirse de sus capacidades para obtener autoapoyo y, así, poder ir eliminando las interrupciones que le hacen mantener un sentido de la identidad inadecuado.
Para Perls, el neurótico “no carece de la capacidad para manipular su ambiente pero, definitivamente, carece de una orientación dentro de él. Está encajonado por su incapacidad de darse cuenta tanto de si mismo como de la situación externa y tiene muy poco espacio para maniobrar. Pero tan pronto como su capacidad de darse cuenta aumenta, su orientación y maniobrabilidad también aumentan. Para Perls, el neurótico, debido al poco sentido que tiene de si mismo, está autointerrumpiéndose, no permitiéndose el completar procesos de contacto-retirada plenos.

Perls nos habla de tres técnicas a tener presente en el arsenal de todo terapeuta gestáltico. 1. Ir y venir: Consiste en pedirle al paciente que vaya poniendo su foco de atención alternadamente en dos realidades distintas. Perls manifiesta que el uso de esta técnica ayuda a destruir configuraciones de confluencia; también permite recobrar abstracciones ausentes, llenar espacios en blanco que permitan completar asuntos inconclusos; asimismo, logra convertir áreas bloqueadas (represiones) en expresiones con las que obtener auto-apoyo.

En segundo lugar, el Psicodrama. Perls utiliza la fantasía actuada como medio de “descubrir el momento en que interrumpe su flujo de vivencias impidiéndose a si mismo de llevar una solución creativa a su problema” y como medio de lograr en el cliente mayor consciencia de sus necesidades insatisfechas. Utiliza también lo que él llama la “monoterapia” en la que el paciente crea su propio escenario y desempeña el rol de todos los actores que intervienen en la fantasía representada. Según Perls, esto permite al paciente poder ver los conflictos que se dan en él y, además, evita la “contaminación” que otras personas puedan aportar en su representación de roles. El psicodrama permite, entre otras cosas: – Darse cuenta de los propios pensamientos, sentimientos, motivaciones, conductas, etc. – Mejorar la comprensión de las situaciones y relaciones, de los puntos de vista de otras personas y de nuestras reacciones ante los demás. – Descubrir nuevas posibilidades conductuales ante situaciones experimentadas. – Ensayar, aprender, prepararse para actuar las conductas encontradas como más convenientes para situaciones análogas a las representadas.

En tercer lugar, la técnica de Confusió. “La confusión, por lo general, se asocia a una falta de comprensión acompañada por una necesidad de comprender. La única garantía verdadera para librarse de la confusión es la completa despreocupación por el comprender. La mayoría de las personas tratan sus confusiones, debido a lo desagradable que son, ya sea con especulaciones, con interpretaciones, explicaciones y racionalizaciones. Este es el esquema de muchos neuróticos y en especial los intelectuales” .Para Perls “una buena parte de la neurosis se gana con el solo hecho de ayudar al paciente a darse cuenta de su confusión, a tolerarla y a quedarse con ella y su correlativo, los momentos en blanco. A pesar de que la confusión es desagradable, su único peligro es interrumpirla y, por lo tanto, confundirse en la acción.

En la segunda parte, se recogen algunas muestras de sesiones ejemplificantes del uso de las técnicas de la Terapia Gestalt por parte de Fritz Perls. Suelen ser sesiones breves con explicaciones intercaladas del uso de técnicas y del fundamento conceptual de las mismas. En el primer testimonio, Perls utiliza la llamada silla caliente y la silla vacía. Fundamenta esta breve sesión en confrontar en el paciente a las dos partes que posee. Esta es una técnica de integración mediante la acentuación del conflicto de modo que se haga más patente el mismo. La breve sesión termina con un darse cuenta por parte del paciente de que es muy autonormativo (self righteous) y Perls le devuelve que “ser auto-normativo es parte de tu guión vital”.

En esta sesión, Perls nos brinda también una breve introducción pero densa en contenido. Inicia la sesión hablando del aprendizaje. Para él, “el aprender es descubrir que algo es posible’. Con el darse cuenta se pretende que el paciente aprenda a descubrir sus juegos autodestructivos, sus autoimpedimientos y sus procesos de autodecepción para, a partir de ahí, ser capaz de realizar integraciones que proporcionen crecimiento sano. Son las expectativas catastróficas, negativas, generan miedo y lleva a poner en marcha mecanismos de defensa que impiden la vivencia espontánea, fresca, en el aquí y ahora, y que conducen a la angustia por el devenir y a los procesos de autodecepción y autoimpedimento que menciona Perls.

En la sesión del matrimonio, Perls habla del matrimonio como parte del argumento vital de las personas. Y señala que, en este contexto, el problema en el matrimonio comie ando uno de los cónyuges (o los dos) no encaja en el guión vital del otro, cuando se atiende más a la imagen ideal de lo que debiera ser el otro que al hecho de lo que realmente es. En la sesión intervienen brevemente tres parejas diferentes a las que Perls indica que realicen un ir y venir entre su mundo interior y el exterior, con la intención de comprobar que grado de comunicación simple pueden llegar a establecer.

En las sesiones, Perls aborda el asunto de la proyección. Dice: “Gran parte de lo que hay alienado en nosotros está proyectado, ya sea en los sueños o en el mundo”. En esta sesión trabaja brevemente con dos personas. Con la primera, Dawn, trabaja su timidez y su complejo de mujer alta de estatura. Con el segundo, Marek, le lleva a enfrentarse a recuerdos dolorosos, de modo que llegue a poder desprenderse de su apego a ellos.

En otra sesión Perls introduce el trabajo con los sueños. Para Perls, los sueños son mensajes existenciales que forman parte de nuestro guión vital y encierran una verdadera vida privada de alienación, y propone trabajarlos de modo que se logren reposeer e integrar esas partes alienadas de sí mismo, que en el sueño aparecen como partes proyectadas. Perls explica como enfrentar este trabajo en cuatro pasos: 1. Relatar el sueño como una historia. 2. Revivir el sueño en tiempo presente. 3. Hacer de director de escena, armar el escenario del sueño. 4. Actuar el sueño interpretando a los diferentes actores que aparezcan en el sueño. Así pues, se trata de vivenciar el sueño sin hacer interpretaciones.

El centro del enfoque de la Terapia Gestalt es el darse cuenta. “Todo es un proceso de darse cuenta… Sin darse cuenta no hay nada. El darse cuenta siempre está concatenado con la experiencia del presente. No es posible estar dándonos cuenta del pasado y no podemos darnos cuenta del futuro… El darse cuenta decisivo es darse cuenta de la peculiaridad de cada uno de nosotros. Nos vivenciamos a nosotros mismos como algo único”.

Toda personalidad se forma como un paradigma, un esquema formal que nos da una visión concreta del mundo. Estos paradigmas llegan a ser las suposiciones organizadoras y las creencias centrales que influencian y determinan nuestras percepciones, pensamientos, sentimientos y comportamientos. Son el núcleo de la forma en que pensamos y sentimos acerca de nosotros mismos, de los demás, y de la clase de interacciones que podemos imaginar y permitirnos tener con otros. Es decir, son el corazón de nuestro estilo de relacionarnos. A nuestra mente le gusta y busca lo reconocible. Los paradigmas o esquemas están basados y constituidos en torno a los patrones recurrentes que percibimos, nos ayudan a que nuestras experiencias tengan sentido y nos brindan una capacidad de predicción para anticipar qué va a suceder y qué efecto tendrá nuestro comportamiento en nuestro entorno.

Nuestros paradigmas o esquemas se pueden basar en una apreciación objetiva de los eventos que ocurren de manera natural en el mundo (esquemas adaptativos) o pueden estar basados en una construcción defectuosa de tales eventos (esquemas mal-adaptativos), que provocan la neurosis. Detectar estos últimos es tarea que el terapeuta puede aprender a realizar con cierta precisión si presta atención al estilo de personalidad del paciente. 

*Perls presenta una teoria de l’estructura i desenvolupament de la personalitat a partir de la qual pot derivar-se el procés terapèutic *gestáltico, així com una sèrie de breus sessions terapèutiques exemplificadores de com aplicar el model terapèutic que proposa.

*Perls defineix el llibre com “una exploració d’un enfocament una miqueta nou en el tema total del comportament humà, tant en la seva actualitat com en la seva potencialitat. Però abans d’això realitza una afirmació que ell qualifica de *avasalladora: “L’home viu en un estat de vitalitat mediocre… Semblés que ha perdut tota espontaneïtat, tota la seva capacitat de sentir i expressar en forma directa i creativa. És molt hàbil per parlar dels seus mals però molt dolent per encarar-los. Ha reduït la vida a una sèrie d’exercicis verbals i intel·lectuals: s’ofega en un mar de paraules…”. Al mateix temps, l’home modern occidental està més inclinat i concentrat en el fer, aconseguir i haver d’en l’ésser; “*habeo” abans que “*sum”, “tinc” abans que “sóc”. “Sóc reconegut pel que tinc i sóc capaç d’aconseguir, abans que pel que sóc pel meu mateix”. Est és el missatge subjacent que el nen va rebent de l’ambient i que després plasma en la seva vida d’adult. I aquesta manera de percebre l’existència genera neurosi i un descoratjament o angoixa vital que com diu *Perls fa que el jove, en arribar a la maduresa, “abdiqui de la vida mateixa”…

El primer capítol tracta sobre els fonaments sobre els quals s’assenta la filosofia subjacent a la Teràpia *Gestalt. Fritz *Perls pren prestats conceptes i tècniques de diversa índole i amb tot això confecciona un enfocament nou en el tractament terapèutic de l’època. *Perls divideix el capítol en quatre apartats que corresponen a quatre premisses o fonaments significatius. La primera premissa bàsica: “És l’organització de fets, percepcions i fenòmens, i no els elements individuals dels quals es componen, la qual cosa els defineix i els dóna un significat específic i particular”. *Perls incorpora la teoria de la forma de la Psicologia de la *Gestalt, que es desenvolupa a principis del segle XX. La premissa bàsica de la Psicologia de la *Gestalt és que la naturalesa humana s’organitza 3 formes o totalitats i és *vivenciada per l’individu en aquests termes, i pot ser compresa únicament en funció de les formes o totalitats de les quals es compon. La segona premissa bàsica: “Tota la vida i tot el comportament són governats pel procés *homeostático, procés mitjançant el qual l’organisme manté el seu equilibri i, per tant, la seva salut enmig de condicions que varien.” I contínua *Perls dient que podem cridar al procés *homeostático el procés de l’autorregulació mitjançant el qual l’organisme interactua amb l’ambient. I igual que aquest procés d’autorregulació *organísmica es duu a terme amb les necessitats fisiològiques, també es realitza per cobrir necessitats d’índole psicològica.

Al procés de satisfacció d’una necessitat se li crida en Teràpia *Gestalt, satisfacció d’una *gestalt o *gestalten. Per a la Teràpia *Gestalt, una neurosi s’origina quan una *gestalten queda sense completar en el procés d’interacció organisme-ambienti; per passar sanament a un altre assumpte, l’individu ha de satisfer la seva necessitat plenament, no pot deixar una *gestalt *inconclusa. La doctrina *holística Tercera premissa bàsica: “L’home és un organisme unificat.” La Teràpia *Gestalt considera el cos-ment com un tot unificat. Per *Perls, els pensaments i les accions estan fetes del mateix material, la mobilització energètica, i el que els diferencien és la intensitat o despesa energètica necessaris per a aquesta mobilització. Aquesta concepció li permet introduir en la psicologia el concepte de camp unificat (concepte *holístico), que proporciona a la *psicoterapia una eina valuosa per tractar amb l’ésser humà íntegrament (sense separar cos i ment, soma i *pneuma).

En la Quarta premissa bàsica *Perls manifesta: “L’individu és, en tot moment, part d’algun camp ambiental. El seu comportament és funció del camp total que ho inclou tant a ell com al seu ambient.” I organisme i ambient estan en una relació de reciprocitat, d’oposats dialèctics. L’organisme ha de trobar tot allò que requereix per satisfer les seves necessitats en l’ambient. I per a això utilitza el seu sistema sensorial, amb el qual aconsegueix orientar-se, i el seu sistema motor , amb el qual aconsegueix accions de manipulació.

*Perls diu que una de les característiques del *neurótico és que ni pot establir un bon contacte ni pot organitzar el seu retir. Així doncs, *Perls conclou que aquest fluir dialèctic de “contactar amb” i “retirar-se de el” ambient són les funcions més importants de la personalitat integral. El contactar l’ambient constitueix la formació d’una *gestalt i el retirar-se possibilita el tancar-la completament. Per *Perls: “…el ritme de contacte-retiro del *neurótico està descompost. No pot decidir quan participar i quan retirar-se, perquè tots els assumptes *inconclusos de la seva vida, totes les interrupcions dels processos en transcurs, han pertorbat el seu sentit de l’orientació, i ja no pot distingir entre aquells objectes o persones en l’ambient que tenen una *catexis positiva d’aquells que tenen una *catexis negativa.” Per tant, l’ésser humà viu immers en un continu cicle de contacte-retirada per satisfer l’emergència de les seves necessitats. I la Teràpia *Gestalt utilitza aquestes nocions a l’hora d’enfocar el tractament terapèutic.

En definitiva, tots aquests fonaments citats, juntament amb altres tècniques com el *psicodrama (pres de *Leví Moreno), l’anàlisi dels somnis (pres d’Otto *Rank), l’amplificació, les influències de W. *Reich, que va parlar de les armadures corporals, etcètera, formen un corpus original que va suposar un gir copernicà en l’acostament a l’avaluació i tractament dels pacients pel que fa a la Psicoanàlisi, imperant fins llavors.

Fritz *Perls descriu quatre mecanismes *neuróticos bàsics, reconeguts per la psicologia en general, encara que alguns dels seus seguidors van ampliar aquesta llista amb altres mecanismes com la *deflexión, la *proflexión, el *egotismo etc. L’enfocament *gestáltico considera a l’individu com una funció del camp *organismoambiente. I en aquest marc sempre canviant d’interacció entre la persona i l’ambient, defineix a una persona ben integrada com aquella que, a l’hora de satisfer les seves necessitats, reconeix uns límits ben definits entre ella i l’ambient social; de manera que no és absorbida per la societat quan estableix accions de contacte i tampoc es retira completament d’ella quan no té necessitats que cobrir.

És clar, i expressat des de molt antic, que l’ésser humà és un ser social, i és en societat on pot aconseguir expressions elevades de la seva ser… Per *Perls, la neurosi sorgeix “quan l’individu es fa incapaç d’alterar les seves tècniques de manipulació i d’interacció. Quan l’individu està congelat en la seva manera caduca d’actuar…”

*Introyección “És el mecanisme *neurótico mitjançant el qual incorporem dins de nosaltres mateixos patrons, actituds, maneres d’actuar i pensar que no són veritablement nostres.” I “el perill de la *introyección és doble. En primer lloc, l’home que *introyecta mai té l’oportunitat de desenvolupar la seva pròpia personalitat perquè està tan ocupat assegurant els cossos estranys allotjats dins del seu sistema… I, en segon lloc, la *introyección contribueix a la desintegració de la personalitat. Si un s’empassa sencer dos conceptes incompatibles podrà trobar-se a si mateix fet trossos en el procés de tractar de reconciliar-los.” Projecció “La projecció és la tendència de fer responsable a l’ambient del que s’origina en el si mateix (*self)… La paranoia, caracteritzada pel desenvolupament d’un sistema altament organitzat d’il·lusions, és el cas extrem de la projecció.”

La Confluència ocorre “quan l’individu no sent límit algun entre el mateix i l’ambient que li envolta, quan sent que és un amb ell… No s’adona del límit entre si mateix i els altres, no pot fer un bon contacte amb ells. Tampoc pot retirar-se d’ells. De debò, ni tan sols pot contactar-se amb si mateix.” Respecte a la *Retroflexión diu *Perls: “Literalment significa tornar-se enrere intensament en contra. El *retroflector sap com traçar una línia *demarcatoria entre ell i l’ambient i dibuixa una línia clara i nítida per la meitat, però la traça pel mitjà de si mateix”.

*Perls infereix que tots aquests mecanismes mostren confusió en la identificació i provoquen desintegració en la personalitat. Per això, per a ell, la teràpia la centra a rectificar les falses o confuses identificacions que porten a l’individu a estats de frustració o a conductes destructives i/o *autodestructivas. *Perls troba fonamental l’aconseguir en el *neurótico, amb la teràpia, restablir la capacitat de discriminar correctament, perquè arribi a trobar un balanç i uns límits adequats entre ell mateix i l’ambient.

Diu *Perls que el *neurótico, quan acudeix al terapeuta, “porta amb si els seus mitjans de manipulació, les seves maneres de mobilitzar i usar l’ambient perquè faci el treball que li correspon a ell. El problema del *neurótico no és que no pugui manipular, sinó que les seves manipulacions generalment les vivència com a assistència”. El coneixement d’aquesta visió del *neurótico li permet al terapeuta situar-se en una posició immillorable per poder realitzar el seu treball. Li fa clarament conscient de les possibles tècniques *manipulatorias del pacient i de la seva cerca de suport extern per alimentar i forjar el seu *autoconcepto.

La teràpia *gestáltica es contraposa a la teràpia tradicional psicoanalítica orientada al passat. Mentre aquesta busca en els esdeveniments del passat els per què, les causes que van provocar les pertorbacions *neuróticas, l’enfocament *gestáltico busca processos d’acte-interrupció en el present, *gestalts *inconclusas subjacents en les pertorbacions *neuróticas. No es tractaria, llavors, tant de detectar i comprendre els orígens de les neurosis com de corregir en el present els processos acte-interromputs, perquè el *pacienta pugui completar els seus cicles de contacte per satisfer les seves necessitats emergents.

Diu *Perls: “La teràpia *gestáltica és una teràpia de l’aquí i ara, en la qual li demanem al pacient que dirigeixi tota la seva atenció del que està fent en el present, durant el curs de la sessió, aquí i ara. La teràpia *gestáltica abans que una teràpia verbal o interpretativa és una teràpia vivencial. Amb l’adonar-se aquí i ara, la Teràpia *Gestalt tracta que els pacients siguin capaços d’advertir-se de les seves capacitats per obtenir *autoapoyo i, així, poder anar eliminant les interrupcions que li fan mantenir un sentit de la identitat inadequat.

Per *Perls, el *neurótico “no manca de la capacitat per manipular el seu ambient però, definitivament, manca d’una orientació dins d’ell. Està encaixonat per la seva incapacitat d’adonar-se tant de si mateix com de la situació externa i té molt poc espai per maniobrar. Però tan aviat com la seva capacitat d’adonar-se augmenta, la seva orientació i maniobrabilitat també augmenten. Per *Perls, el *neurótico, a causa del poc sentit que té de si mateix, està *autointerrumpiéndose, no permetent-se el completar processos de contacte-retirada plens.

*Perls ens parla de tres tècniques a tenir present en l’arsenal de tot terapeuta *gestáltico. 1. Anar i venir: Consisteix a demanar-li al pacient que vagi posant el seu focus d’atenció *alternadamente en dues realitats diferents. *Perls manifesta que l’ús d’aquesta tècnica ajuda a destruir configuracions de confluència; també permet recobrar abstraccions absents, omplir espais en blanc que permetin completar assumptes *inconclusos; així mateix, aconsegueix convertir àrees bloquejades (repressions) en expressions amb les quals obtenir acte-recolzo.

En segon lloc, el *Psicodrama. *Perls utilitza la fantasia actuada com a mitjà de “descobrir el moment en què interromp el seu flux de vivències impedint-se a si mateix de portar una solució creativa al seu problema” i com a mitjà d’aconseguir en el client major consciència de les seves necessitats insatisfetes. Utilitza també el que ell crida la “*monoterapia” en la qual el pacient crea el seu propi escenari i exerceix el rol de tots els actors que intervenen en la fantasia representada. Segons *Perls, això permet al pacient poder veure els conflictes que es donen en ell i, a més, evita la “contaminació” que altres persones puguin aportar en la seva representació de rols. El *psicodrama permet, entre altres coses: – Adonar-se dels propis pensaments, sentiments, motivacions, conductes, etc. – Millorar la comprensió de les situacions i relacions, dels punts de vista d’altres persones i de les nostres reaccions davant els altres. – Descobrir noves possibilitats conductuals davant situacions experimentades. – Assajar, aprendre, preparar-se per actuar les conductes oposades com més convenients per a situacions anàlogues a les representades.

En tercer lloc, la tècnica de *Confusió. “La confusió, en general, s’associa a una falta de comprensió acompanyada per una necessitat de comprendre. L’única garantia veritable per lliurar-se de la confusió és la completa despreocupació pel comprendre. La majoria de les persones tracten les seves confusions, a causa del desagradable que són, ja sigui amb especulacions, amb interpretacions, explicacions i racionalitzacions. Est és l’esquema de molts *neuróticos i especialment els intel·lectuals” .Per *Perls “una bona part de la neurosi es guanya amb el sol fet d’ajudar al pacient a adonar-se de la seva confusió, a tolerar-la i a quedar-se amb ella i el seu correlatiu, els moments en blanc. A pesar que la confusió és desagradable, el seu únic perill és interrompre-la i, per tant, confondre’s en l’acció.

En la segona part, es recullen algunes mostres de sessions *ejemplificantes de l’ús de les tècniques de la Teràpia *Gestalt per part de Fritz *Perls. Solen ser sessions breus amb explicacions intercalades de l’ús de tècniques i del fonament conceptual de les mateixes. En el primer testimoniatge, *Perls utilitza l’anomenada cadira calenta i la cadira buida. Fonamenta aquesta breu sessió a confrontar en el pacient a les dues parts que posseeix. Aquesta és una tècnica d’integració mitjançant l’accentuació del conflicte de manera que es faci més palès el mateix. La breu sessió acaba amb un adonar-se per part del pacient que és molt *autonormativo (*self *righteous) i *Perls li retorna que “ser acte-normatiu és part del teu guió vital”.

En aquesta sessió, *Perls ens brinda també una breu introducció però densa en contingut. Inicia la sessió parlant de l’aprenentatge. Per a ell, “l’aprendre és descobrir que alguna cosa és possible’. Amb l’adonar-se es pretén que el pacient aprengui a descobrir els seus jocs *autodestructivos, els seus *autoimpedimientos i els seus processos de *autodecepción para, a partir d’aquí, ser capaç de realitzar integracions que proporcionin creixement sa. Són les expectatives catastròfiques, negatives, generen por i porta a engegar mecanismes de defensa que impedeixen la vivència espontània, fresca, en l’aquí i ara, i que condueixen a l’angoixa per l’esdevenir i als processos de *autodecepción i *autoimpedimento que esmenta *Perls.

En la sessió del matrimoni, *Perls parla del matrimoni com a part de l’argument vital de les persones. I assenyala que, en aquest context, el problema en el matrimoni *comie camino un dels cònjuges (o els dos) no encaixa en el guió vital de l’altre, quan s’atén més a la imatge ideal del que hagués de ser l’altre que al fet del que realment és. En la sessió intervenen breument tres parelles diferents a les quals *Perls indica que realitzin un anar i venir entre el seu món interior i l’exterior, amb la intenció de comprovar que grau de comunicació simple poden arribar a establir.

En les sessions, *Perls aborda l’assumpte de la projecció. Diu: “Gran part del que hi ha alienat en nosaltres està projectat, ja sigui en els somnis o al món”. En aquesta sessió treballa breument amb dues persones. Amb la primera, *Dawn, treballa la seva timidesa i el seu complex de dona alta d’alçada. Amb el segon, *Marek, li porta a enfrontar-se a records dolorosos, de manera que arribi a poder desprendre’s de la seva inclinació a ells.

En una altra sessió *Perls introdueix el treball amb els somnis. Per *Perls, els somnis són missatges existencials que formen part del nostre guió vital i tanquen una veritable vida privada d’alienació, i proposa treballar-los de manera que s’aconsegueixin *reposeer i integrar aquestes parts alienades de si mateix, que en el somni apareixen com a parts projectades. *Perls explica com enfrontar aquest treball en quatre passos: 1. Relatar el somni com una història. 2. Reviure el somni en temps present. 3. Fer de director d’escena, armar l’escenari del somni. 4. Actuar el somni interpretant als diferents actors que apareguin en el somni. Així doncs, es tracta de *vivenciar el somni sense fer interpretacions.

El centre de l’enfocament de la Teràpia *Gestalt és l’adonar-se. “Tot és un procés d’adonar-se… Sense adonar-se no hi ha gens. L’adonar-se sempre està concatenat amb l’experiència del present. No és possible estar adonant-nos del passat i no podem adonar-nos del futur… L’adonar-se decisiu és adonar-se de la peculiaritat de cadascun de nosaltres. Ens *vivenciamos a nosaltres mateixos com alguna cosa únic”.

Tota personalitat es forma com un paradigma, un esquema formal que ens dóna una visió concreta del món. Aquests paradigmes arriben a ser les suposicions organitzadores i les creences centrals que influencien i determinen les nostres percepcions, pensaments, sentiments i comportaments. Són el nucli de la forma en què pensem i sentim sobre nosaltres mateixos, dels altres, i de la classe d’interaccions que podem imaginar i permetre’ns tenir amb uns altres. És a dir, són el cor del nostre estil de relacionar-nos. A la nostra ment li agrada i busca el recognoscible. Els paradigmes o esquemes estan basats i constituïts entorn dels patrons recurrents que percebem, ens ajuden al fet que nostres experiències tinguin sentit i ens brinden una capacitat de predicció per anticipar què va a succeir i quin efecte tindrà el nostre comportament en el nostre entorn.

Els nostres paradigmes o esquemes es poden basar en una apreciació objectiva dels esdeveniments que ocorren de manera natural al món (esquemes adaptatius) o poden estar basats en una construcció defectuosa de tals esdeveniments (esquemes mal-adaptatius), que provoquen la neurosi. Detectar aquests últims és tasca que el terapeuta pot aprendre a realitzar amb certa precisió si para esment a l’estil de personalitat del pacient.

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