La Terapia GestaltLa Teràpia Gestalt

La teoría de la Gestalt primero fue una teoría psicológica y filosófica debida a Köler, Wertheimer y Koffka, a principios del siglo XX. Esta teoría rehúsa aislar los fenómenos entre sí para explicarlos; por el contrario los considera conjuntos indisociables estructurados (la forma): “el todo es diferente a la suma de las partes”.

Perls, Psicoanalista judío de origen alemán, ha introducido en la teoría psicoanalítica la aportación de la teoría de la forma. Así nació la terapia-Gestalt. Desde la 2ª Guerra Mundial, la terapia-Gestalt se ha enriquecido con la contribución de filosofías orientales tales como el Zen, el Budismo, el Tantrismo y las filosofías existencialistas. Hoy se entiende como un estilo de vida y de actuar, más que atenerse sólo a la terapia.

Uno de los fundamentos de la Gestalt es el aquí y ahora. Atender a lo que yo siento o experimento, lo que me hace vibrar, me daña o me place, a vivir en el presente. Si yo quiero cambiar, actuar, decidir, no puedo hacerlo más que en el presente. La intensidad de la vida en el presente me puede dar miedo; es por ello que puedo plantearme evitarlo de distintas maneras: concentrándome en el futuro o preparando el porvenir, escapándome a un lugar utópico, imaginario, empapándome de alcohol, drogas, calmantes, o bien haciendo muchas cosas a la vez y disminuyendo la intensidad de cada una. Y por otro lado el Aquí.Lo que me pasa, me pasa evidentemente aquí, donde yo me encuentro ahora. Para evitar vivir el aquí, puedo por ejemplo hablar de otros. Puedo hablar también en general, hablar de la vida, en vez de mi vida.

Vivir el aquí y ahora no excluye de ninguna manera la acción presente de acordarse, hacer proyectos o de referirse a realidades lejanas. Lo importante es traer todo ello al ahora y ver qué me suscita. Lo que la Gestalt me propone es permanecer consciente de aquello que me pasa a mí, incluso cuando evito el aquí y ahora. ¿Cuál es la emoción actual? Y así, estoy conectado con mi presente.

El gran mérito de la psicología Gestalt es la de haber mostrado que es imposible aislar totalmente un fenómeno de su entorno. Ningún organismo, ninguna situación puede existir absolutamente en sí. Existe siempre una relación estrecha con el entorno, el fondo. Sacar todos estos elementos del segundo plano es muy útil para esclarecer de nuevo la situación, una nueva toma de conciencia y, de ahí, la apertura sobre una posibilidad de cambio.
El deseo y la voluntad de elegir este cambio influirán la percepción de elementos nuevos: la motivación influye la percepción.Cuando el organismo funciona bien, la relación entre la figura y el fondo se hace de manera flexible y armoniosa.

Entre los desarreglos del funcionamiento del organismo, se pueden encontrar tres tipos diferentes: el caso de las personas en las que el primer plano está siempre ocupado por la misma figura; es lo que llamamos los obsesionados. El caso de aquellas personas en que una figura no puede jamás llegar a primer plano: son los reprimidos. Y finalmente el caso de personas en que ninguna figura puede jamás imponerse con fuerza en el primer plano: los perpetuos indecisos. La Gestalt nos propone nuestra vida y nuestro entorno como una reserva muy rica y variada donde se destacan figuras vivas, gestalts, que nos interesan un tiempo y después se reintegran en un segundo plano.

El ciclo de la satisfacción de las necesidades ayuda a comprender como una necesidad nace, se desarrolla, se realiza y luego desaparece del primer plano. Está compuesto por 7 etapas sucesivas. Todo comienza por la sensación, es decir por la percepción de un cambio en mi relación con el entorno. Esto no quiere decir que mi entorno, forzosamente haya cambiado, sino que mi relación con mi entorno se modifica.La sensación es la percepción de un cambio, de un desequilibrio. Toda la energía del ciclo va a orientarse hacia la restauración del equilibrio precedente o hacia una nueva equilibrio que sea satisfactorio para el organismo. Posteriormente tenemos la etapa de toma de conciencia. Es la etapa siguiente en la que, tras desarrollarse la sensación toma forma, se convierte en una gestalt identificable por mi intelecto. Es el tiempo que transcurre entre la sensación y la satisfacción de la necesidad. Si la satisfacción es inmediata, no hay consciencia –es un acto reflejo-. La toma de conciencia libera energía. Se manifiesta por una actividad muscular. Es ilusorio querer engranar un ciclo en este punto. Si no hay sensación ni toma de conciencia previa es inútil animar o remolcar al otro.La energía puedo dar paso a la acción, dar un paso hacia lo que me rodea. La acción es la gestión para conseguir un cambio en mi relación con lo que me rodea. Una tentativa de destrucción de la relación actual para construir una nueva –para ordenar ataco el desorden…-. La destrucción nos da miedo. El paso entre la situación antigua y la nueva es inseguro. Todo cambio da miedo, el miedo al vacío. Resulta imposible poner algo en acción sin pasar por la sensación, toma de conciencia y energetización. El contacto es la fase en la que, por fin, puedo satisfacer mi necesidad. Es la supresión de la distancia que me separaba del objeto de mi necesidad.

Finalmente puedo tocar, ver, sentir, disfrutar, comprender (tomar en mi) aquello que había suscitado mi interés. El resultado inevitable del contacto es el cambio: ya no soy el mismo después, he tomado en mí algo que no era yo originalmente. He incorporado, he hecho mías cosas exteriores. La realización es la etapa donde me doy el placer de saborear, de gozar el contacto obtenido: he conseguido lo que quería mediante el contacto. La necesidad está satisfecha, me falta la consumación la celebración de mi felicidad, la fiesta. Tras la experiencia fascínate y nutriente del contacto y la realización, el organismo necesita un periodVeamos las diferentes maneras de resistir a cada etapa del ciclo, poniendo el acento también sobre el aspecto positivo y creativo de la resistencia.

La Desensibilizacióno de reposo, “retirarse”. Tras el periodo de retirada, el organismo está preparado para volver a sentir la nueva sensación de carencia, su nueva necesidad y entonces vuelve a comenzar un ciclo de resistencias satisfacción de nuevas necesidades.

Las resistencias son fuerzas dinámicas, vivas, creativas, gracias a las cuales puedo desviar la fuerza vital del ciclo de satisfacción de necesidades hacia otra vía más interesante para mí, en la situación actual precisa. Es el freno que permite ir más despacio o incluso parar. En cada etapa del ciclo es posible parar o frenar. Lo malo es que a menudo las resistencias se convierten en habituales y repetitivas.

La desensibilización es aquella resistencia que no permite “sentir” ni percibir, así el ciclo ni siquiera se pone en marcha. Se disminuye la sensibilidad tanto de las sensaciones agradables como desagradables. La Introyección evita la toma de conciencia, evita saber lo que pasa aquí y ahora. El mundo exterior entra en mí, “me lo trago sin masticar”, sin cuestionármelo. “Engullo” el exterior sin control, me convenga o no. Para poderme nutrir de lo que es bueno a mi alrededor, debo desarrollar mi agresividad, criticar, analizar… La Proyección me impide pasar a la etapa de energetización. Es un proceso mental por el cual atribuyo a mi entorno algo que me es propio: una cualidad, un defecto, un sentimiento, una emoción, un pensamiento, una intención. Reniego de lo que forma parte de mí y lo plasmo en los demás. Ocurre cuando no soy yo el sujeto de una acción que me concierne (eso me pone nervioso en lugar de yo me pongo nervioso con eso). La Retroflexión es la resistencia que permite evitar el paso a la acción a pesar de la energía acumulada para este propósito. La energía se utiliza volviéndose contra uno mismo. La persona se sitúa como objeto y diana de su propia acción. En la Desviación percibo una sensación, tomo conciencia, me movilizo para realizarla, entro en acción y, en el último segundo, me desvío y evito el contacto directo, paso de largo del asunto y no estoy nunca realmente satisfecho, y entro en una hiperactividad que nunca me colmará. La Desvalorización
es el obstáculo principal entre el contacto y la realización. En lugar de festejar mi alegría y mi satisfacción, voy a relativizar, desdramatizar, minimizar mi vivencia: “¡pero si no es nada!”.
Y pasamos nuestra vida sin disfrutar nunca las mil cosas buenas que nos trae cada día. Tenemos todo lo necesario para ser felices y la vida nos parece tibia e insípida. Entonces corremos, hacemos cantidad de cosas. Se visita el mundo a toda velocidad y uno se encuentra amargado, desengañado. La Confluencia es la expresión de la dificultad para terminar algo, acabar, retirarme y encontrarme solo.

En el libro también se nos habla de las polaridades. La indiferencia creadora expone que todo suceso puede estar vinculado a un punto cero a partir del cual se desarrolla una diferenciación en opuestos. Estando atentos al punto central neutro de referencia, podemos adquirir la facultad creadora de observar las dos caras de un suceso y de completar la cara deficitaria. Cuanto más fuerzo una polaridad, más se manifestará la otra también. En Gestalt tratamos de poner al día las dos polaridades para obtener una unificación, un reequilibrio interior de la persona.
Nuestra personalidad se compone de una multitud de facetas opuestas, de polaridades que se desarrollan en todos los sentidos a partir de un centro. Cuanto más se expande la persona armoniosamente más tolera, acepta y reconoce sus propias polaridades. Cuanto más desarrolla una faceta, más busca la faceta opuesta, automáticamente, a pesar de encontrarse pillado, torturado, desgarrado. El resultado de la aceptación de todas las polaridades no es una forma de neutralidad donde todo se anularía. Es lo contrario. La persona que acepta sus polaridades se siente libre de vivir su fortaleza y su debilidad, su amor y su agresividad, su cansancio y su energía. La persona que rehúsa ciertas polaridades se encuentra obligatoriamente atrapada en una especie de neutralidad, sin tristeza y sin alegría, sin crueldad y sin verdadera dulzura, sin energía y sin auténtico cansancio, sin odio y sin amor.

En el libro se hace un análisis de los sistemas formados por dos miembros como es el caso de las parejas. Analizamos la pareja porque en nuestra sociedad es el sistema interpersonal más importante, aquél sobre el cual situamos las mayores expectativas y también el que nos ofrece los mayores desengaños. Las personas forman “un sistema social” de dos o más para realizar un objetivo común que será la satisfacción de cierta necesidades (expectativas) de ambos.
Maslow propone una clasificación de expectativas en tres tipos. Las necesidades deficitarias, las necesidades funcionales y las necesidades existenciales actuales. Las necesidades deficitarias son la percepción de algo que me falta y que el otro puede aportarme.
Nuestra cultura alimenta la creencia de que podemos encontrar a una persona que nos amará y colmará todas nuestras necesidades; por ella renunciaremos a nuestro propio poder de vida y le pasaremos toda la responsabilidad de nuestro desarrollo personal. ¡Es así! Así comienzan muchas parejas, al cabo del tiempo, todo se derrumba y ambos se sienten engañados: el vacío no se ha colmado por culpa del otro… eso termina en crisis o en separación, divorcio. Es importante darse cuenta de que el problema no está en el otro, sino en la manera de haber concebido la relación; si no, creeremos que nos hemos equivocado de persona y el ciclo vuelve a empezar. La realidad es que yo soy el único capaz de colmar mi propio vacío, nadie más puede hacerlo por mí.

Las necesidades funcionales responden a la búsqueda de una mayor eficacia del sistema en el propio interés de los miembros de la pareja y del conjunto. Y las necesidades existenciales actuales. Se trata de buscar en la pareja a alguien que me invite, que me anime, que me estimule a hacerme cargo de mí y a realizar mi potencial interior. Al contrario del primer tipo de necesidades, conservo íntegra la responsabilidad sobre mí, de mi existencia. Pido a mi pareja la ayuda para aprender a crecer y a ser feliz en los dominios donde él/ella se maneja bien. No espero que él/ella lo haga por mí, no exijo que él haga o que él sea aquello que me es imposible hacer o ser.

La Gestalt no te propone privilegiar un tipo de expectativas en relación a las otras dos. Los tres tipos existen en cada uno, con más o menos fuerza según el momento, la edad, las circunstancias de la vida. La Gestalt te invita a no encerrarte en un solo tipo a no encasillar a tu pareja en una sola gama de necesidades, a vivir con flexibilidad el presente de la relación, sea cual sea. La condición para que un sistema de a dos funcione bien es la sincronización de las etapas del ciclo y una información recíproca de las dos partes en cuanto a su evolución en el ciclo.

En una pareja los dos se repartirán casi automáticamente las polaridades de la misma manera que se reparten los papeles en la vida corriente. Esta repartición se produce desde el principio, desde la elección del cónyuge: Se acentuará seguidamente y se fijará a lo largo de los años de la vida en común. El hombre serio elegirá una compañera alocada…El resultado inmediato es que forman un sistema en común equilibrado y estable, una pareja armoniosa que funciona bien sobre el principio de la complementariedad.
Pueden ocurrir varias cosas: Una: cada uno de los miembros de la pareja sólo puede alcanzar su plenitud a medias –la otra cara está reservada a su pareja-. Dos: cada uno cataloga sus polaridades moralmente en buenas y malas. Tres: “Cuanto más desarrollo una polaridad, más se desarrolla también la opuesta –a más controlado uno, más inquieta y descontrolada la otra-.
Cómo salir de este callejón: Aceptar y desarrollar en ti todas tus polaridades y dejar de transferir a tu compañera ciertas polaridades que tu juzgas negativas. ¡Aprende a ser también aquello que reprochas ser a tu compañero! Así aumentas tu unidad interior y tu integración personal. Rápidamente y de forma natural el equilibrio se restablecerá.

Respecto a las necesidades fundamentales, hay en primer lugar, necesidades inmediatamente vitales en el plano fisiológico: la necesidad de oxígeno, la necesidad de beber, de comer, la necesidad de vitaminas, la necesidad del sueño…. La no satisfacción total de estas necesidades entraña la muerte del organismo en poco tiempo. Sobre el plano psicológico, encontramos tres necesidades vitales que condicionarán la vida de la persona y donde la no satisfacción total puede entrañar la muerte: necesidad de amor, necesidad de seguridad y la necesidad de libertad. Si tengo amor, seguridad y libertad, tengo las condiciones básicas para alcanzar la plenitud como ser humano para gozar plenamente de mí y de mi vida. La tristeza se convertirá entonces en la señal de mi tablero de mandos que me advierte de mi necesidad actual de amor; el miedo de mi necesidad de seguridad; la cólera de mi necesidad de libertad; igual que la sed y el cansancio hablan de mi necesidad de beber y descansar.

Desafortunadamente, algunas personas adulteran su tablero emocional y sea cual sea la sensación fundamental, siempre es el mismo sentimiento, por ejemplo la tristeza. Eso explica que, aunque se la pasen llorando no están nunca totalmente apaciguadas. Lo primero que hay que hacer es volver a encontrar el sentimiento fundamental y darle toda la amplitud existencial de modo que desbloqueen la energía, la cual dará fuerza para satisfacer la necesidad fundamental.

La no satisfacción de la necesidad sexual no entraña la muerte del individuo o los trastornos tan graves que las otras necesidades expuestas. Es una necesidad fundamental a nivel de la supervivencia de la especie, pero no a nivel individual.

Respecto a los ciclos o situaciones inacabadas nos las encontramos todos los días y las podemos más o menos asumir. Si nos han dejado dañados es necesario destaparlos, revisarlos y dejarlos ir. La depresión se caracteriza por un profundo estado de agotamiento físico y moral, un abatimiento general que ni siquiera el descanso consigue compensar. El tono general y el nivel de energía están en lo más bajo, así como la presión arterial.

El deprimido ha perdido la esperanza de la conquista de su felicidad, ha perdido la ilusión en su búsqueda de la alegría, debido, fundamentalmente, a la ilusión de creer que si hago, si tengo, entonces soy, ¡existo! Salir del estado depresivo requiere: Renunciar a las ilusiones que habían guiado la vida hasta ahora, es una renuncia dolorosa. Y la reconciliación con el cuerpo, sólo él es capaz de dar consciencia y saber a nuestra existencia.

La Gestalt es el aprendizaje del ciclo de satisfacción de las necesidades. Tiene dos aspectos uno teórico y otro práctico. Ambos aspectos son importantes. El teórico es que cada uno conozca el propio funcionamiento: poder analizar e interpretar las sensaciones, emociones, deseos, para decidir libre e inteligentemente qué hacer. El aspecto práctico se vive a lo largo de las entrevistas cuya meta es la integración de la persona y el aprendizaje para satisfacer sus propias necesidades. Se puede hacer individualmente o en grupo.La teoria de la *Gestalt primer va ser una teoria psicològica i filosòfica deguda a *Köler, *Wertheimer i *Koffka, a principis del segle XX. Aquesta teoria *rehúsa aïllar els fenòmens entre si per explicar-los; per contra els considera conjunts indissociables estructurats (la forma): “el tot és diferent a la suma de les parts”.

*Perls, Psicoanalista jueu d’origen alemany, ha introduït en la teoria psicoanalítica l’aportació de la teoria de la forma. Així va néixer la teràpia-*Gestalt. Des de la 2ª Guerra Mundial, la teràpia-*Gestalt s’ha enriquit amb la contribució de filosofies orientals tals com el Zen, el Budisme, el *Tantrismo i les filosofies existencialistes. Avui s’entén com un estil de vida i d’actuar, més que atenir-se només a la teràpia.

Un dels fonaments de la *Gestalt és l’aquí i ara. Atendre al que jo sento o experiment, la qual cosa em fa vibrar, em danya o em plau, a viure en el present. Si jo vull canviar, actuar, decidir, no puc fer-ho més que en el present. La intensitat de la vida en el present em pot fer por; és per això que puc plantejar-me evitar-ho de diferents maneres: concentrant-me en el futur o preparant l’avenir, escapant-me a un lloc utòpic, imaginari, xopant-me d’alcohol, drogues, calmants, o ben fent moltes coses alhora i disminuint la intensitat de cadascuna. I d’altra banda l’Aquí.lo que em passa, em passa evidentment aquí, on jo em trobo ara. Per evitar viure l’aquí, puc per exemple parlar d’uns altres. Puc parlar també en general, parlar de la vida, en comptes de la meva vida.

Viure l’aquí i ara no exclou de cap manera l’acció present d’acordar-se, fer projectes o de referir-se a realitats llunyanes. L’important és portar tot això a l’ara i veure què em suscita. El que la *Gestalt em proposa és romandre conscient d’allò que em passa a mi, fins i tot quan evito l’aquí i ara. Quin és l’emoció actual? I així, estic connectat amb el meu present.

El gran mèrit de la psicologia *Gestalt és la d’haver mostrat que és impossible aïllar totalment un fenomen del seu entorn. Cap organisme, cap situació pot existir absolutament en si. Existeix sempre una relació estreta amb l’entorn, el fons. Treure tots aquests elements del segon pla és molt útil per esclarir de nou la situació, una nova presa de consciència i, d’aquí, l’obertura sobre una possibilitat de canvi.

El desig i la voluntat de triar aquest canvi influiran la percepció d’elements nous: la motivació influeix la percepció.Quan l’organisme funciona bé, la relació entre la figura i el fons es fa de manera flexible i harmoniosa.

Entre els *desarreglos del funcionament de l’organisme, es poden trobar tres tipus diferents: el cas de les persones en les quals el primer plànol està sempre ocupat per la mateixa figura; és el que cridem els obsessionats. El cas d’aquelles persones en què una figura no pot mai arribar a primer plànol: són els reprimits. I finalment el cas de persones en què cap figura pot mai imposar-se amb força en el primer plànol: els perpetus indecisos. La *Gestalt ens proposa la nostra vida i el nostre entorn com una reserva molt rica i variada on es destaquen figures vives, *gestalts, que ens interessen un temps i després es reintegren en un segon pla.

El cicle de la satisfacció de les necessitats ajuda a comprendre com una necessitat neix, es desenvolupa, es realitza i després desapareix del primer plànol. Està compost per 7 etapes successives. Tot comença per la sensació, és a dir per la percepció d’un canvi en la meva relació amb l’entorn. Això no vol dir que el meu entorn, forçosament hagi canviat, sinó que la meva relació amb el meu entorn es modifica.la sensació és la percepció d’un canvi, d’un desequilibri. Tota l’energia del cicle va a orientar-se cap a la restauració de l’equilibri precedent o cap a una nova equilibri que sigui satisfactori per a l’organisme. Posteriorment tenim l’etapa de presa de consciència. És l’etapa següent en la qual, després de desenvolupar-se la sensació pren forma, es converteix en una *gestalt identificable pel meu intel·lecte. És el temps que transcorre entre la sensació i la satisfacció de la necessitat. Si la satisfacció és immediata, no hi ha consciència –és un acte reflecteixo-. La presa de consciència allibera energia. Es manifesta per una activitat muscular. És il·lusori voler engranar un cicle en aquest punt. Si no hi ha sensació ni presa de consciència prèvia és inútil animar o remolcar a l’otro.la energia puc donar pas a l’acció, fer un pas cap al que m’envolta. L’acció és la gestió per aconseguir un canvi en la meva relació amb el que m’envolta. Una temptativa de destrucció de la relació actual per construir una nova –per ordenar ataco el desordre…-. La destrucció ens fa por. El pas entre la situació antiga i la nova és insegur. Tot canvi fa por, la por al buit. Resulta impossible posar alguna cosa en acció sense passar per la sensació, presa de consciència i *energetización. El contacte és la fase en la qual, per fi, puc satisfer la meva necessitat. És la supressió de la distància que em separava de l’objecte de la meva necessitat.

Finalment puc tocar, veure, sentir, gaudir, comprendre (prendre en el meu) allò que havia suscitat el meu interès. El resultat inevitable del contacte és el canvi: ja no sóc el mateix després, he pres en mi alguna cosa que no era jo originalment. He incorporat, he fet meves coses exteriors. La realització és l’etapa on em dono el plaure d’assaborir, de gaudir el contacte obtingut: he aconseguit el que volia mitjançant el contacte. La necessitat està satisfeta, em falta la consumació la celebració de la meva felicitat, la festa. Després de l’experiència fascina’t i nutrient del contacte i la realització, l’organisme necessita un *periodVeamos les diferents maneres de resistir a cada etapa del cicle, posant l’accent també sobre l’aspecte positiu i creatiu de la resistència.

La *Desensibilizacióno de repòs, “retirar-se”. Després del període de retirada, l’organisme està preparat per tornar a sentir la nova sensació de manca, la seva nova necessitat i llavors torna a començar un cicle de resistències satisfacció de noves necessitats.

Les resistències són forces dinàmiques, vives, creatives, gràcies a les quals puc desviar la força vital del cicle de satisfacció de necessitats cap a una altra via més interessant per a mi, en la situació actual precisa. És el fre que permet anar més a poc a poc o fins i tot parar. En cada etapa del cicle és possible parar o frenar. El dolent és que sovint les resistències es converteixen en habituals i repetitives.

Les resistències són forces dinàmiques, vives, creatives, gràcies a les quals puc desviar la força vital del cicle de satisfacció de necessitats cap a una altra via més interessant per a mi, en la situació actual precisa. És el fre que permet anar més a poc a poc o fins i tot parar. En cada etapa del cicle és possible parar o frenar. El dolent és que sovint les resistències es converteixen en habituals i repetitives.

La *desensibilización és aquella resistència que no permet “sentir” ni percebre, així el cicle ni tan sols s’engega. Es disminueix la sensibilitat tant de les sensacions agradables com a desagradables. La *Introyección evita la presa de consciència, evita saber el que passa aquí i ara. El món exterior entra en mi, “m’ho empasso sense mastegar”, sense qüestionar-m’ho. “Engoleixo” l’exterior sense control, em convingui o no. Per poder-me nodrir del que és bo al meu al voltant, haig de desenvolupar la meva agressivitat, criticar, analitzar… La Projecció m’impedeix passar a l’etapa de *energetización. És un procés mental pel qual atribueixo al meu entorn alguna cosa que m’és propi: una qualitat, un defecte, un sentiment, una emoció, un pensament, una intenció. Renego del que forma part de mi i ho plasmo en els altres. Ocorre quan no sóc jo el subjecte d’una acció que em concerneix (això em posa nerviós en lloc de jo em poso nerviós amb això). La *Retroflexión és la resistència que permet evitar el pas a l’acció malgrat l’energia acumulada per a aquest propòsit. L’energia s’utilitza tornant-se contra un mateix. La persona se situa com a objecte i diana de la seva pròpia acció. En la Desviació percebo una sensació, prenc consciència, em mobilitzo per realitzar-la, entro en acció i, en l’últim segon, em desvio i evito el contacte directe, pas de llarg de l’assumpte i no estic mai realment satisfet, i entro en una hiperactivitat que mai em satisfarà. La Desvaloració

és l’obstacle principal entre el contacte i la realització. En lloc de festejar la meva alegria i la meva satisfacció, vaig a *relativizar, *desdramatizar, minimitzar la meva vivència: “però si no és gens!”.

I passem la nostra vida sense gaudir mai les mil coses bones que ens porta cada dia. Tenim tot el necessari per ser feliços i la vida ens sembla tèbia i insípida. Llavors correm, fem quantitat de coses. Es visita el món a tota velocitat i un es troba amargat, desenganyat. La Confluència és l’expressió de la dificultat per acabar alguna cosa, acabar, retirar-me i trobar-me solament.

En el llibre també se’ns parla de les polaritats. La indiferència creadora exposa que tot succés pot estar vinculat a un punt zero a partir del com es desenvolupa una diferenciació en oposats. Estant atents al punt central neutre de referència, podem adquirir la facultat creadora d’observar les dues cares d’un succés i de completar la cara deficitària. Com més forço una polaritat, més es manifestarà l’altra també. En *Gestalt tractem de posar al dia les dues polaritats per obtenir una unificació, un *reequilibrio interior de la persona.

La nostra personalitat es compon d’una multitud de facetes oposades, de polaritats que es desenvolupen en tots els sentits a partir d’un centre. Com més s’expandeix la persona harmoniosament més tolera, accepta i reconeix les seves pròpies polaritats. Com més desenvolupa una faceta, més busca la faceta oposada, automàticament, malgrat trobar-se enxampat, torturat, estripat. El resultat de l’acceptació de totes les polaritats no és una forma de neutralitat on tot s’anul·laria. És el contrari. La persona que accepta les seves polaritats se sent lliure de viure la seva fortalesa i la seva feblesa, el seu amor i la seva agressivitat, el seu cansament i la seva energia. La persona que *rehúsa certes polaritats es troba obligatòriament atrapada en una espècie de neutralitat, sense tristesa i sense alegria, sense crueltat i sense veritable dolçor, sense energia i sense autèntic cansament, sense odi i sense amor.

En el llibre es fa una anàlisi dels sistemes formats per dos membres com és el cas de les parelles. Analitzem la parella perquè en la nostra societat és el sistema interpersonal més important, aquell sobre el qual situem les majors expectatives i també el que ens ofereix els majors desenganys. Les persones formen “un sistema social” de dos o més per realitzar un objectiu comú que serà la satisfacció de certa necessitats (expectatives) de tots dos.

*Maslow proposa una classificació d’expectatives en tres tipus. Les necessitats deficitàries, les necessitats funcionals i les necessitats existencials actuals. Les necessitats deficitàries són la percepció d’alguna cosa que em falta i que l’altre pot aportar-me.

La nostra cultura alimenta la creença que podem trobar a una persona que ens estimarà i satisfarà totes les nostres necessitats; per ella renunciarem al nostre propi poder de vida i li passarem tota la responsabilitat del nostre desenvolupament personal. És així! Així comencen moltes parelles, al cap del temps, tot s’esfondra i tots dos se senten enganyats: el buit no s’ha satisfet per culpa de l’un altre… això acaba en crisi o en separació, divorci. És important adonar-se que el problema no està en l’altre, sinó en la manera d’haver concebut la relació; si no, creurem que ens hem equivocat de persona i el cicle torna a començar. La realitat és que jo sóc l’únic capaç de satisfer el meu propi buit, ningú més pot fer-ho per mi.

Les necessitats funcionals responen a la cerca d’una major eficàcia del sistema en el propi interès dels membres de la parella i del conjunt. I les necessitats existencials actuals. Es tracta de buscar en la parella a algú que em convidi, que m’animi, que m’estimuli a fer-me càrrec de mi i a realitzar el meu potencial interior. Al contrari del primer tipus de necessitats, conservo íntegra la responsabilitat sobre mi, de la meva existència. Demano a la meva parella l’ajuda per aprendre a créixer i a ser feliç en els dominis on ell/ella es maneja bé. No espero que ell/ella ho faci per mi, no exigeixo que ell faci o que ell sigui allò que m’és impossible fer o ser.

La *Gestalt no et proposa privilegiar un tipus d’expectatives en relació a les altres dues. Els tres tipus existeixen en cadascun, amb més o menys força segons el moment, l’edat, les circumstàncies de la vida. La *Gestalt et convida a no tancar-te en un sol tipus a no encasellar a la teva parella en una sola gamma de necessitats, a viure amb flexibilitat el present de la relació, sigui el que sigui. La condició perquè un sistema de dos funcioni bé és la sincronització de les etapes del cicle i una informació recíproca de les dues parts quant a la seva evolució en el cicle.

En una parella els dos es repartiran gairebé automàticament les polaritats de la mateixa manera que es reparteixen els papers en la vida corrent. Aquesta repartició es produeix des del principi, des de l’elecció del cònjuge: S’accentuarà seguidament i es fixarà al llarg dels anys de la vida en comú. L’home seriós triarà una companya eixelebrada…El resultat immediat és que formen un sistema en comú equilibrat i estable, una parella harmoniosa que funciona bé sobre el principi de la complementarietat.

Poden ocórrer diverses coses: Una: cadascun dels membres de la parella només pot aconseguir la seva plenitud a mig fer –l’altra cara està reservada a la seva parella-. Dos: cadascun cataloga les seves polaritats moralment en bones i dolentes. Tres: “Com més desenvolupo una polaritat, més es desenvolupa també l’oposada –a més controlat un, més inquieta i *descontrolada l’altra-.

Com sortir d’aquest carreró: Acceptar i desenvolupar en tu totes les teves polaritats i deixar de transferir a la teva companya certes polaritats que la teva jutges negatives. Aprèn a ser també allò que retreus ser al teu company! Així augmentes la teva unitat interior i la teva integració personal. Ràpidament i de forma natural l’equilibri es restablirà.

Respecte a les necessitats fonamentals, hi ha en primer lloc, necessitats immediatament vitals en el plànol fisiològic: la necessitat d’oxigen, la necessitat de beure, de menjar, la necessitat de vitamines, la necessitat del somni…. La no satisfacció total d’aquestes necessitats comporta la mort de l’organisme en poc temps. Sobre el plànol psicològic, trobem tres necessitats vitals que condicionaran la vida de la persona i on la no satisfacció total pot comportar la mort: necessitat d’amor, necessitat de seguretat i la necessitat de llibertat. Si tinc amor, seguretat i llibertat, tinc les condicions bàsiques per aconseguir la plenitud com a ésser humà per gaudir plenament de mi i de la meva vida. La tristesa es convertirà llavors en el senyal del meu tauler de comandaments que m’adverteix de la meva necessitat actual d’amor; la por de la meva necessitat de seguretat; la còlera de la meva necessitat de llibertat; igual que la set i el cansament parlen de la meva necessitat de beure i descansar.

Desafortunadament, algunes persones adulteren el seu tauler emocional i sigui el que sigui la sensació fonamental, sempre és el mateix sentiment, per exemple la tristesa. Això explica que, encara que la hi passin plorant no estan mai totalment apaivagades. El primer que cal fer és tornar a trobar el sentiment fonamental i donar-li tota l’amplitud existencial de manera que desbloquegin l’energia, la qual donarà força per satisfer la necessitat fonamental.

La no satisfacció de la necessitat sexual no comporta la mort de l’individu o els trastorns tan greus que les altres necessitats exposades. És una necessitat fonamental a nivell de la supervivència de l’espècie, però no a nivell individual.

Respecte als cicles o situacions inacabades ens les trobem tots els dies i les podem més o menys assumir. Si ens han deixat danyats és necessari destapar-los, revisar-los i deixar-los anar. La depressió es caracteritza per un profund estat d’esgotament físic i moral, un abatiment general que ni tan sols el descans aconsegueix compensar. El to general i el nivell d’energia estan en el més baix, així com la pressió arterial.

El deprimit ha perdut l’esperança de la conquesta de la seva felicitat, ha perdut la il·lusió en la seva cerca de l’alegria, hagut de, fonamentalment, a la il·lusió de creure que si faig, si tinc, llavors sóc, existeixo! Sortir de l’estat depressiu requereix: Renunciar a les il·lusions que havien guiat la vida fins ara, és una renúncia dolorosa. I la reconciliació amb el cos, només ell és capaç de donar consciència i saber a la nostra existència.

La *Gestalt és l’aprenentatge del cicle de satisfacció de les necessitats. Té dos aspectes u teòric i un altre pràctic. Tots dos aspectes són importants. El teòric és que cadascun conegui el propi funcionament: poder analitzar i interpretar les sensacions, emocions, desitjos, per decidir lliure i intel·ligentment què fer. L’aspecte pràctic es viu al llarg de les entrevistes la meta de les quals és la integració de la persona i l’aprenentatge per satisfer les seves pròpies necessitats. Es pot fer individualment o en grup.

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